I denna integritetspolicy beskriver vi de olika typer av personlig information som vi samlar in, hur vi använder denna information och de rättigheter och valmöjligheter enskilda personer har gällande vår användning av deras information.
Sedan den 25 maj 2018 gäller EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR). Bolaget agerar som personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde för sina jobbkandidaters och medarbetares räkning och ansvarar för att personuppgifter skyddas i enlighet med tillämplig lag.
All insamling och behandling av personuppgifter sker i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen General Data Protection Regulation (GDPR). Bolagets utgångspunkt är att inte registrera data som inte anses nödvändigt för vår verksamhet, och heller inte spara data längre än vad syftet kräver. Det innebär att Bolaget följer lagar och förordningar som anger hur länge olika typer av data får sparas. Med personuppgifter avses alla uppgifter som kan användas för att identifiera en person, till exempel namn, hemadress och e-postadress. I enlighet med GDPR kommer Bolaget att föra register över de kategorier av personuppgifter som kontrolleras och behandlas. Med behandling av personuppgifter avses alla åtgärder som vidtas med personuppgifter såsom exempelvis insamling, lagring och bearbetning.
Finns du registrerad i något av Bolagets register så har du rätt till att;
Du har rätt att begära ett registerutdrag på de uppgifter vi har registrerade. För att erhålla detta vänder du dig till tomas.forsberg@astaffing.se. Vilka uppgifter som finns med i registerutdraget beror på den relation du haft till Bolaget. Behandlingstiden för registerutdrag är 4 veckor. Vi samlar uppgifterna i en fil och skickar dem till den e-postadress som finns registrerad hos oss, detta för att säkerställa att uppgifterna kommer till dig och ingen annan. Du har rätt att begära registerutdrag på registrerade uppgifter en gång per en 12-månadersperiod.
Du har rätt att begära att få uppgifter raderade. För att säkerställa att begäran av radering kommer ifrån dig kommer vi att skicka ut en förfrågan om radering till den e-postadress som finns registrerad hos oss. När vi fått bekräftelse från dig kommer radering att ske, behandlingstiden för radering av uppgifter är upp till 4 veckor. På grund av andra lagar och förordningar är Bolaget i vissa fall förhindrade att radera uppgifter som vi har registrerade. Exempel på detta är bokföringslagen och lagen om diskriminering som förhindrar oss från att radera uppgifter som är knutna till din anställning eller om du ingått i en rekryteringsprocess. För att använda rätten till att bli raderade behöver du vända dig till tomas.forsberg@astaffing.se.
Du har rätt att få de uppgifter som registrerats hos oss felaktigt rättade. I första hand ber vi dig att logga in på din profil via Bolagets hemsidor. I andra hand ber vi dig vända dig till tomas.forsberg@astaffing.se. Bolaget kommer rätta uppgifterna så fort som möjligt, dock senast inom 4 veckor efter begäran om rättelse.
Vi strävar efter att kontinuerligt minska vår miljöpåverkan och ständigt utveckla våra tjänster för att hålla hög kvalitet. Läs mer nedan om vårt miljöarbete och hur vi tillämpar det i vår vardag.
A-Staffing är sedan 2009 ISO-certifierat både för Miljö, 14001:2015, och kvalitét, 9001:2015. Kvalitétscertifikaten är utfärdade av Svensk Certifiering (SCAB).
En positiv miljöattityd och utbildning av våra anställda är grunden för ett miljöpositivt agerande. Genom ständiga förbättringar skall vi i vårt arbete minska vår miljöpåverkan.
Vi vill minimera de miljöpåverkningar som vi förorsakar genom att fullfölja en progressiv miljöpolitik. Målet för A-Staffings miljöpolicy är att kontinuerligt förbättra nivån på den miljöpositiva verksamheten med hjälp av information, utbildning och uppföljningssystem. Våra anställda ska på företagets alla nivåer vara medvetna om:
Våra medarbetares känsla, engagemang och kunskap skapar grunden för vårt miljöarbete.
A-Staffing kommer att uppfylla gällande lagstiftning och förordningar samt medverka för att tillgodose intressenternas krav.
Inom A-Staffing utgör kvalitetspolicyn en del av vår affärsidé.
Kvalitetssystem bestämmer den processmässiga verksamhetsform som för kunderna syftar till ständigt ökad kundnöjdhet samt ständig utveckling och förbättring av systemet på grundval av resultat från objektiva mätningar och löpande kundfeedback.
A-Staffing skall leverera tjänster som svarar mot våra kunders uttalade och underförstådda behov. Vår kvalitet är resultatet av engagemang och arbete på företagets alla nivåer.
Jenny Gundersen
VD A-Staffing Sweden AB
A-Staffing strävar efter ett transparent verksamhetsklimat och en hög affärsetik. Möjligheten för visselblåsning är viktig för att minska risker och för att upprätthålla förtroendet för vår verksamhet, genom att vi kan upptäcka och åtgärda misstänkta oegentligheter i ett tidigt skede.
En anmälan om visselblåsning kan lämnas av samtliga som på något sätt representerar eller är verksamma i verksamheten i arbetsrelaterade sammanhang.
Detta innefattar alla anställda (tillsvidareanställda, provanställda, visstidsanställda, heltids- och deltidsanställda), praktikanter, arbetssökande, konsulter och inhyrd personal (bemanningspersonal).
Även styrelsemedlemmar och aktieägare kan göra en anmälan, liksom personer som ingår i verksamhetens kontrollorgan, såsom revisorer.
Visselblåsartjänsten ska användas för att varna om allvarliga risker för oegentligheter som kan påverka människor, vår organisation, samhället eller miljön.
Ärenden som rapporteras kan innehålla information om brottslighet, oegentligheter och överträdelser eller andra handlingar som bryter mot EU:s eller nationell lagstiftning i ett arbetsrelaterat sammanhang, till exempel följande:
Som visselblåsare behöver du inte ha bevis för din misstanke, men du ska ha skälig anledning att tro att den information som du lämnar är sann. Som utgångspunkt ska du ha förstahandsinformation då anmälningar som enbart görs på grund av rykten eller hörsägen inte omfattas av skyddet.
Inga anklagelser får göras med skadligt uppsåt eller med vetskap om att anklagelsen är falsk. Falska eller illvilliga anklagelser är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, och det finns inget repressalieskydd vid falska eller illvilliga anmälningar.
Vi ber medarbetare att ta upp ärenden såsom missnöje på arbetsplatsen eller klagomål som rör egna personliga omständigheter med en arbetsledare eller chef, eftersom dessa frågor inte kan behandlas som visselblåsarärenden.
Om du är osäker på om det du vill lyfta faller inom ramen för denna policy råder vi dig att rådgöra med någon som är insatt i personalarbete eller ditt fackförbund innan du rapporterar.
Om du misstänker missförhållanden finns det två sätt att rapportera detta, se Alternativ A) och B) nedan. Du kan välja att rapportera skriftligen, muntligen eller vid ett fysiskt möte. Visselblåsartjänsten sker via rapporteringskanalen https://wb.frejapartner.se/t/a-staffing-sweden-ab eller direkt till Styrelsens Ordförande.
Båda rapporteringskanalerna leder ditt ärende till ansvarig för visselblåsarenheten, som är Styrelsens Ordförande.
Du kan välja att skicka in ditt ärende till ansvarig visselblåsarenhet via länk till händelserapporteringssystemet https://wb.frejapartner.se/t/a-staffing-sweden-ab
Rapportering kan ske via rekommenderat brev, telefon eller genom ett inbokat möte:
Johnny Gunnarsson
Styrelsens Ordförande
Tel 0142-289 00
Endast de personer som har befogenhet för att hantera visselblåsarärenden har åtkomst till meddelanden som inkommit genom visselblåsarkanalen.
Vid behov kan personer som tillför expertis inkluderas i utredningen, efter samtycke från visselblåsaren. Dessa personer får tillgång till relevant data och förbinder sig till sekretess.
Inom sju (7) dagar efter att anmälan har lämnats kommer du som visselblåsare att få en bekräftelse på att den mottagits (gäller ej om dina kontaktuppgifter saknas i anmälan).
Ansvariga för visselblåsartjänsten beslutar om anmälan ska godkännas eller avvisas. Visselblåsarenheten kommer att avvisa rapporterade oegentligheter om:
Om anmälan godkänns vidtas lämpliga åtgärder för utredning.
Oavsett om din anmälan godkänns eller avvisas kommer du att få återkoppling om bedömningen (gäller ej om dina kontaktuppgifter saknas i anmälan). Om anmälan godkänns kommer du även att få återkoppling avseende den fortsatta handläggningen av ärendet. Återkoppling kommer att tillgängliggöras senast tre (3) månader efter du gjort din anmälan.
För att den som tar emot visselblåsningen (Visselblåsaransvarig) ska få en tillräcklig bild av vad som har hänt och ha möjlighet att agera behöver du vara inställd på att svara på följdfrågor efter din anmälan. Visselblåsaransvarige behöver också ha möjlighet att kontakta dig i efterhand för att återkoppla om hur ärendet har hanterats.
Full anonymitet gentemot Visselblåsarenheten kan därför inte garanteras. Men om du vill vara anonym inför andra i organisationen, och i hantering och rapport är det givetvis möjligt.
Om du vill rapportera in någonting helt anonymt (även gentemot Visselblåsarenheten) kan du alltid avstå från att fylla i dina kontaktuppgifter i den webbaserade rapporteringskanalen (alternativ A).
Visselblåsaransvarige kommer då att ändå utreda informationen i din anmälan och till bästa förmåga åtgärda det missförhållande som du har rapporterat in, men då inte som ett Visselblåsarärende enligt denna policy.
Personuppgifter som lämnas via visselblåsarkanalerna hanteras i enlighet med bestämmelserna i gällande dataskyddsförordning och verksamhetens gällande personuppgiftspolicy som finns tillgänglig via vår hemsida; www.astaffing.se
Personuppgifter som förekommer i anmälningar omfattas av en lagstadgad tystnadsplikt som förhindrar obehörigt röjande. Tystnadsplikten hindrar inte behörigt röjande av personuppgifter, såsom exempelvis då personuppgifterna behöver vidarelämnas till polis eller annan myndighet.
I lagen finns ett förbud mot att hindra eller försöka hindra rapportering eller vidta repressalier.
Med repressalie menas olika former av bestraffningar som till exempel uppsägning, avskedande, avstängning, degradering, utebliven befordran, ändrade arbetsuppgifter, omplacering, lönesänkning, ändrade arbetstider, trakasserier, orättvis behandling och negativa vitsord.
Visselblåsaren har rätt till skadestånd av den som utsätter den för repressalier eller som har hindrat eller försökt att hindra rapportering. Rätt till skadestånd för repressalier gäller dock inte om den rapporterande personen vid inhämtandet av information eller rapporteringen gjort sig skyldig till brott.
Med skydd i form av ansvarsfrihet menas att en rapporterande person inte får göras ansvarig för att ha åsidosatt en tystnadsplikt. Tystnadsplikten kan följa av ett avtal mellan arbetsgivaren och den anställde eller av ett beslut som arbetsgivaren har fattat med stöd av arbetsledningsrätten.
En förutsättning för skydd är att personen hade skälig anledning att anta att det var nödvändigt att rapportera informationen för att avslöja ett missförhållande.
Visselblåsaren får inte heller hållas ansvarig för att ha anskaffat information även om han eller hon har brutit mot regler som arbetsgivaren har ställt upp.
Det kan till exempel vara fråga om att den anställde kopierat eller tagit med sig dokument från arbetsplatsen, att den anställde har tagit sin in på platser som han eller hon i vanliga fall inte har tillgång till eller att personen har fotograferat företagets lokaler i strid mot de regler som finns.
Detta gäller under förutsättning av att visselblåsaren hade skälig anledning att anta att det var nödvändigt att inhämta informationen för att avslöja ett missförhållande.
Ansvarsfrihet ges dock inte om personen genom att inskaffa informationen gör sig skyldig till brott. Exempel på brott som kan begås vid inhämtandet av information är till exempel stöld, olaga intrång eller dataintrång.
Johnny Gunnarsson
Styrelsens Ordförande
Tel 0142-289 00
Jenny Gundersen
VD
Tel 0142-289 00